Zandvoorter Allee 18

SPOEDNUMMER

Buiten openingstijden

Voeding voor het konijn

Konijnen hebben een bijzondere spijsvertering. Een groot deel van de vertering vindt plaats in het laatste deel van het maagdarmkanaal, de dikke darm. Het konijn produceert 2 soorten ontlasting de normale droge keutels en de zgn. caecotrofen. Ze bevatten nog veel waardevolle bestanddelen en worden direct na de uitscheiding weer door het konijn opgegeten. Ze zijn kleiner, vochtiger, aromatischer en donkerder dan de normale keutels.

Bij een dieet van te weinig hooi en teveel droogvoer en/of groenvoer veranderen de samenstelling en de smaak van de caecotrofen. Het konijn eet ze dan niet of onvoldoende op. Doordat de keutels vochtiger worden, blijven ze kleven aan de haren rond de anus. Het konijn heeft "diarree". Dit kan leiden tot huidontstekingen aan buik en voetzolen, maar ook vliegen aantrekken die hun eitjes in de ontlasting leggen. Vliegenlarven kunnen ernstige wonden veroorzaken bij konijnen. Behandeling bij de dierenarts is in dergelijke gevallen noodzakelijk.

Een gezond konijnenrantsoen moet bestaan uit:

• Fris hooi, altijd in ruime mate, liefst in een aparte hooiruif
  • Pellets, maximaal 20 gram per kg lichaamsgewicht per dag
  • Vers en gevarieerd groenvoer. Geschikt zijn o.a. wortelloof, paardenbloemblad, weegbree, appels.
  • Geef liever geen kool, sla of klaver.

In de maanden november en december mogen wij u een korting aanbieden voor de castratie of sterilisatie van u hond, kat of konijn

De actie prijs is 10% korting op castratie ,sterilisatie

en zijn inclusief narcose,pijnstilling en nazorg.